Felanmälan

Hej kära kund! Beroende på vad det är som felar kan du göra felanmälan på olika sätt. Läs mer nedan hur du går tillväga i ditt felanmälansärende.

Kolla vår driftinfomation först.

Innan du felanmäler kolla ifall det är några pågående driftstörningar.

Du hittar aktuella driftstörningar här.

Om du får problem med din fjärrvärme ringer du felanmälan på 054-540 71 02.

Vår felanmälan har öppet dygnet runt, året om. Gäller din felanmälan renhållning ringer du 054-540 71 00.

Akuta fel – felanmäl direkt

Om ditt ärende gäller akuta fel ska du genast anmäla det till vår kundservice. Ett akut fel kan vara:

  • avgrävda ledningar och kablar
  • påkörda eller öppna kabelskåp
  • träd som fallit ner på ledningar.

Vi tar emot din felanmälan alla dagar, dygnet runt på 054-540 74 00.

Strömavbrott hos dig – felanmäl om du inte hittar felet

Om du får strömavbrott hemma ska du alltid börja med att kolla din egen elcentral, jordfelsbrytaren och dina säkringar. Läs våra tips och råd för stömavbrott Länk till annan webbplats.. Om allt ser bra du kan du försöka kolla om dina grannar verkar ha el. Om grannarna har el och du inte kan hitta något fel i din egen anläggning så ska du felanmäla till vår kundservice.

Strömavbrott hos flera – felanmäl inte

Om fler än du har strömavbrott samtidigt är det ett pågående fel i elnätet och vi är på väg för att fixa det. Du behöver inte felanmäla, vi får meddelande direkt i våra system när något är fel. Det bästa du kan göra är att vänta, oftast är strömmen tillbaka snabbt.

Du kan se aktuella driftstörningar här på vår webbplats Länk till annan webbplats.. Men ibland dröjer uppdateringen under kvällar, nätter och helger för då prioriterar vi att åtgärda felet framför att uppdatera informationen på webbplatsen.

Kolla vår driftinformation först

Om dina fibertjänster via stadsnätet krånglar, börja med att kolla om det pågår några störningar i nätet via vår driftinformation. Om inga störningar pågår ska du starta om din utrustning och se om det hjälper.

Starta om din utrustning

Oftast löser sig problemet om du startar om din utrustning. Att starta om de enheter som krånglar är också det första din tjänsteleverantör kommer att be dig att testa när du ringer och felanmäler.

Såhär gör du en omstart

Följ de här stegen när du startar om din utrustning:

  1. Bryt strömmen till den utrustning du startar om genom att dra ur den ände av elsladden som sitter i enheten.
  2. Vänta i 30 sekunder så att utrustningen hinner stängas av helt.
  3. Sätt tillbaka strömsladden i boxen igen.
  4. Vänta när utrustningen startar upp. Det kan ta flera minuter ibland, så ha lite tålamod.
  5. Prova att använda dina tjänster igen.
  6. Om problemet kvarstår ska du felanmäla till din tjänsteleverantör.

Felanmäl till din tjänsteleverantör

Om du provat att starta om din utrustning utan att problemet löste sig ska du alltid felanmäla till din tjänsteleverantör. De felsöker och försöker lösa problemet på bästa sätt. Om tjänsteleverantören inte kan åtgärda felet gör de en felanmälan till oss. Vi hör sen av oss till dig och berättar när allt fungerar som det ska igen.

Trasig kabel eller mediabox

Om fibern eller mediabox har blivit skadad kan du ringa direkt till oss. Felanmäl till vår kundservice.

Övrig felanmälan görs till vår kundservice via telefon eller e-post.

Telefon: 054-540 71 00

E-post: kundservice.energi@karlstad.se

Få driftinformation via sms

Har du inte fått något sms trots att du varit berörd av ett driftstörning beror det förmodligen på att ditt nummer inte finns registrerat på din fastighet.

Registrera driftinformation via sms