Karlstadsenergi.se använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att surfa vidare godkänner du det.

Under april kommer vi på Karlstads Energi att byta affärssystem. Anledningen till att vi byter är många, men främst för att du ska få en bättre kundupplevelse.
Vår förhoppning är att du som kund inte ska märka av själva systembytet, men vill redan nu be om lite extra tålamod under de kommande veckorna. Vi ska göra allt vi kan för att övergången ska bli så smidig som möjligt.

Affärssystem

Vad är ett affärssystem?

Ett affärssystem är ett våra viktigaste system. Där lagras all information vi behöver för att kunna ge dig en bra kundupplevelse, svara på dina frågor samt skapa och skicka dina fakturor med mera.

Vad innebär bytet för dig som kund?

Vår förhoppning är att fördelarna vi ser med bytet också kommer att märkas för dig som kund. Till en början kan vår service ta lite längre tid än både du och vi är vana vid. På sikt är vi övertygade om att vår service förbättras ytterligare.

Den största förändringen är att Mina sidor på karlstadsenergi.se kommer att se annorlunda ut. Du kommer återigen att kunna logga in med lösenord om du föredrar det. Det går också att logga in med mobilt bank-id.

Äntligen – nu kan du förnya ditt elavtal direkt på webben!

En efterlängtad funktion vi kommer att kunna erbjuda i vårt nya system är att du kan teckna om ditt elavtal direkt på Mina sidor. Du behöver alltså inte skriva under ett papper och skicka det till oss. Smidigare både för dig, oss och bra för miljön!

Färre fakturor för dig – ytterligare en vinst för miljön!

Du som köper flera tjänster av oss och vårt systerbolag Karlstads El- och Stadsnät kommer att få färre fakturor. I stället för att idag få en faktura för renhållning, fjärrvärme, stadsnät och ytterligare en för elhandel och elnät kommer du framöver att få en faktura varje månad där alla nyttigheter är samlade, en så kallad samlingsfaktura.

För dig som kund kan det innebära att du får en faktura under april som du kanske inte hade förväntat dig.

Färre utskickade fakturor innebär en minskad miljöpåverkan – något vi på Karlstads Energi alltid jobbar med.

Hallå, var tog staplarna på fakturan vägen?

På våra el- och fjärrvärmefakturor finns idag staplar som visar din förbrukning 13 månader bakåt i tiden. När vi tar vårt nya system i drift kommer dessa staplar inte längre att finnas på fakturorna. Anledningen är att vårt nya system saknar stöd för detta. Vi hänvisar i stället våra kunder till våra nya förbättrade Mina sidor.

Varför uppdateras inte min förbrukningshistorik på Mina sidor?

På grund av systembytet kommer inte energiförbrukningen för våra fjärrvärmekunder, samt våra elhandelskunder som inte har Karlstads El- och Stadsnät som nätägare, att uppdateras under några veckor efter 11 april. När vårt nya system är på plats kommer alla kunder att åter se sin aktuella förbrukning på Mina sidor.

När är det nya systemet i drift?

Preliminärt 25 april. Mina sidor kan eventuellt dröja ytterligare några dagar.

Jag hittar inte mina gamla fakturor?

När vi har tagit vårt nya system i drift kommer du inte längre ha tillgång till dina gamla fakturor på Mina sidor. Men lugn, vi hjälper dig att ta fram dessa om du behöver dem. Kontakta kundservice på kundservice.energi@karlstad.se eller 054-540 71 00 så hjälper vi dig.