Karlstadsenergi.se använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att surfa vidare godkänner du det.

Kundmöte fyllde stadshotellet

Sittplatserna räckte inte till när våra kunder kom för att höra senaste nytt från vår fjärrvärmeverksamhet. Kunderna fick också träffa vår nye vd Erik Kornfeld och höra att vi lämnar fjärrvärmepriset oförändrat 2019, precis som 2018.

Rekomöte 2018

Traditionsenligt var det vår kundansvarige Martin Rosén som höll i mötena, våra företagskunder vid lunch och privatkunderna under kvällen. Martin inledde med att berätta om 2017 och det som hittills hänt under 2018.

2017 blev ett varmare år än normalt vilket förklarar att vi inte riktigt nådde den levererade volym vi budgeterat för.

Den kallaste dagen under 2017 var 5 januari som hade en dygnsmedeltemperatur på -13 grader. I övrigt hade den vintersäsongen inga riktiga köldknäppar.

Vintersäsongen 2017-2018 var något kallare vilket har gjort att vår effektintäkt ökat något under 2018 utan att helt nå upp till den budgeterade intäkten.

Martin betonade också vikten av att en kallare vinter ger högre värmekostnad och tvärtom.

1 januari 2017 höjdes priset med en procent. Under hela året fungerade anläggningarna mycket bra.

Vi bytte över tusen mätare byttes under 2017. 

Under 2017 slöt vi ett nytt avtal med Stora som innebär att de levererar överskottsvärme till fjärrvärmenätet, överskottsvärmen har tidigare kylts bort. I och med det nya avtalet har vi sänkt våra produktionskostnader.

Vår reservanläggning på Orrholmen, Kostern, avvecklades under 2017.

Resultatet för 2017 blev 63,6 miljoner kronor efter finansiella poster, klart under ägarens resultatkrav. Låga elpriser och det varma vädret är förklaringen.

2018 lämnade vi fjärrvärmepriset oförändrat, precis som vi kommer att göra 2019.

Vi har satt upp ett mål att vi ska ha Sveriges mest nöjda kunder 2020. I senaste mätningen ligger vi på tredje plats när det gäller våra fjärrvärmekunder.

Vi noterar en fortsatt bra införsäljning av nya fjärrvärmeanslutningar vilket till stora delar förklaras av nybyggnationen.

Vårt klimatbokslut visade att vi bidrog till att sänka utsläppen av koldioxid med 205 000 ton under 2017. Läs mer om vårt klimatbokslut här.

Vår nye vd presenterade sig

Erik Kornfeld är vår nye vd sedan 1 september 2018. Erik berättade på kundmötet om sin bakgrund där han bland annat jobbat med affärsutveckling på Valmet. Under sin tid på bolaget har Erik konstaterat att Karlstads Energi är ett bra och väl fungerande bolag som investerat bra de senaste åren.

Han konstaterar också att det finns ett behov av förnyelse och utveckling. Karlstads Energi, och hela energibranschen, står inför utmaningar. Vi måste hela tiden jobba med effektiviseringar för att kunna leverera prisvärda produkter.

Erik berättade vidare att han upplever att vi har en bra servicenivå och nöjda kunder men vi har en osexig produkt.

Vi investerar årligen runt 45 miljoner i fjärrvärmeverksamheten, bland annat i nya anslutningar, underhåll av våra anläggningar samt nät.

Erik menade vidare att det är viktigt att vi förstår vad kunderna efterfrågar och nämnde att Karlstads Energi nu tittar på möjligheten att erbjuda en produkt inom kyla.

- Vi kan leverera än mer tjänster än vi gör idag.

Godkända av Prisdialogen

Martin avslutade med att berätta att vi under våren och sommaren 2018 hade en ny prisdialog med företrädare för våra kunder. Dialogen resulterade i att vi även 2019 kommer att lämna fjärrvärmepriset oförändrat, precis som vi gjorde 2018. Det innebär att vi i snitt har höjt fjärrvärmepriset med 0,5 procent de senaste sex åren, klart under inflationen under samma period.

Frågestund

Hur är säkerheten – både när det gäller leverans och mot yttre hot?

Vi tittar alltid på leveranssäkerheten och vi kan erbjuda fjärrvärme även vid en störning på vår största enheten på Heden. IT-relaterad säkerhet har vi riktlinjer att följa vilket vi gör hela tiden. Exakt hur vi jobbar med detta kan vi av naturliga skäl inte gå in på.

Solenergi – el och värme fungerar bra men vi vill producera mer el. Hur är gången?

Vi råder alla att kontakta oss för att hjälpa till vid installation av solceller. Även om vi inte installerar solceller själva har vi kontakt med installatörer. Vi köper också överskottet från alla mikroproduktionsanläggningar.

Karlstads Energi borde erbjuda lägst pris i Värmland, hoppas att Karlstads Energi sänker priset framöver.

Viktigt att vi har konkurrenskraftiga priser, vi jobbar med att effektivisera oss hela tiden samtidigt som vi har ett behov att investera. Det måste finnas en rimlig balans mellan pris och resultat.

Ladderbjudanden, hur ser det ut?

Erbjudandena om laddboxar till privatpersoner och företag kommer från vårt systerbolag Karlstads El- och Stadsnät. Vi rekommenderar alla att kontakta dem.

Önskar att Karlstads Energi kunde hjälpa till även med att byta termostater mm

Vi funderar på detta om vi ska erbjuda dessa tjänster framöver.

Kyla, vad är det för produkter ni tittar på?

Vi siktar i första hand in oss på större fastigheter när det gäller kyla, vi kan bygga ett fjärrkylanät eller jobba med andra tekniker, exempelvis sorptionskyla. Absorptionskyla är en annan teknik vi tittar närmare på.

Solceller - hur kan Karlstads Energi köpa överskottet?

Ja, vi köper gärna överskottet men vi rekommenderar att man i första hand använder elen inom den egna fastigheten för att få bästa ekonomi i sin solcellsatsning.