Karlstadsenergi.se använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att surfa vidare godkänner du det.

chevron_left Tillbaka till nyhetsarkivet

Elbranschen inför skriftlig bekräftelse av elavtal

Elbranschen har länge haft problem med oseriösa försäljare, något Karlstads Energi har påpekat vid flera tillfällen. Nu har branschen nått en överenskommelse med Konsumentverket om att elavtal som ingås på telefon måste följas av en skriftlig bekräftelse.

Par tittar på elräkningen

- Mycket glädjande att branschen tar krafttag i denna fråga, säger Sören Blomqvist, marknadschef på Karlstads Energi.

För att komma till rätta med vilseledande telefonförsäljning tillsatte regeringen en utredning, en utredning som presenterade sina förslag sommaren 2015. Ett av förslagen var att ett avtal som ingåtts vid telefonförsäljning måste följas av en skriftlig bekräftelse från konsumenten.

Ett och ett halvt år senare lyser fortfarande uppstramade regler vid telefonförsäljning med sin frånvaro.

Det har fått energiföretagens branschförening Energiföretagen Sverige att agera. Nu har föreningen kommit överens med Konsumentverket om att införa skriftlighetskrav vid elhandelsföretagens telefonförsäljning. Kravet skrivs in i den tidigare överenskommelse som funnits sedan 2012.

– Det här är ett viktigt steg för att värna om konsumenterna. Skriftlighetskravet innebär att kunderna får möjlighet att i lugn och ro ta ställning till det anbud som lämnats under ett telefonsamtal. Det försvårar dessutom för oseriösa företag att verka på elmarknaden, säger Pernilla Winnhed, vd Energiföretagen.

Sören Blomqvist, marknadschef på Karlstads Energi, håller med.

– Varje vecka får vi in fullmakter det är uppenbart att kunderna inte vet vad de tackar ja till. Den här åtgärden är mycket välkommen.

Tidigare i höstas presenterade Karlstads Energi tillsammans med Energiföretagen Sverige en certifieringsmodell som ska kvalitetssäkra alla kundkontakter mellan elföretagen och konsumenter. Från och med våren 2017 kommer elhandelsföretag kunna certifiera sig och därmed stärka sin trovärdighet i marknadsföringen.

– Tillsammans ger detta branschen bra möjligheter att stärka förtroendet hos konsumenterna vilket är en nödvändighet då undersökningar visar att vi har en lång väg att gå, säger Sören Blomqvist.