Vad ska jag göra om jag inte kan betala min faktura?
Om du har svårt att betala din senaste faktura i tid kan du ansöka om anstånd eller delbetalning genom att fylla i formuläret längst ner på den här sidan.
Det är viktigt att du hör av dig i tid innan din faktura förfaller. Betalar du inte i tid kommer vi skicka en påminnelse och betalar du inte efter det får du ett inkassokrav. Betalar du inte trots påminnelse och inkassokrav riskerar du att din anläggning frånkopplas.
Hur går ansökan till?
När du fyllt i formuläret skickas det direkt till oss och vi återkommer inom kort med besked. Att ansöka om anstånd eller delbetalning betyder inte att du garanterat kommer få anstånd eller delbetalning. Vi behandlar varje ansökan individuellt.
För att beviljas anstånd eller delbetalning behöver följande kriterier uppfyllas:
- Fakturan du söker anstånd för inte är förfallen.
- Du har inga övriga förfallna fakturor från oss.
- Du har inte haft mer än ett tidigare anstånd eller delbetalning de senaste 12 månaderna.
Vad betyder anstånd?
Anstånd innebär att du får ytterligare en månad på dig att betala fakturan utan att påminnelse skickas. Dröjsmålsränta räknas från ursprungligt förfallodatum och läggs på nästkommande faktura. Om din ansökan blir godkänd och förfallodatum flyttas fram, tänk då på att du kommer få två fakturor att betala nästkommande månad.
Delbetala tre gånger
Delbetalning innebär att du får ytterligare två månader på dig att betala fakturan.
Dina uppgifter om fakturan och fakturaadress skickas till Visma som hanterar delbetalningar åt oss. Du får en delbetalningsavi från Visma varje månad och gör dina betalningar till dem. Uppläggningsavgift 170 kronor tillkommer samt 60 kronor per avi. Dröjsmålsränta räknas från ursprungligt förfallodatum och läggs på nästkommande faktura. Om din ansökan blir godkänd och fakturan delas upp, tänk då på att du kommer få två fakturor att betala nästkommande månader.