Vi hämtar dina pappers- och plastförpackningar
Nu kan du som villakund i Karlstad få hämtning av pappers- och plastförpackningar vid din tomtgräns. Ett skönare, mer hållbart liv helt enkelt.
Vad innebär tjänsten?
Du som tecknar tjänsten får ett extra kärl. Du väljer själv om du vill ha ett kärl på 240 eller 370 liter. I ena facket lägger du dina plastförpackningar, i det andra facket lägger du dina pappersförpackningar. Enkelt, eller hur!
Ditt extrakärl töms varannan vecka, alltså 26 gånger per år.
Vad kostar tjänsten?
Kostnaden för tjänsten är, från och med 1 maj 2022, 895 kronor per år inklusive moms om du väljer kärlet på 240 liter. Väljer du det större kärlet på 370 liter är kostnaden 1 390 kronor per år. När du tecknar upp dig på tjänsten är det också en startavgift på 195 kronor.
Hur beställer jag?
Du beställer enkelt genom att fylla i formuläret nedan. Observera att det endast är den som står på fastighetens ordinarie renhållningsabonnemang som kan teckna tjänsten.
Kärlets placering på tömningsdagen
Vid tömningsdagen ska kärlet vara placerat vid tomtgräns. Det är inte möjligt att betala för dragavstånd för denna tjänst. Är inte kärlet framdraget på tömningsdagen kommer kärlet inte tömmas.
Hämtning av pappers- och plastförpackningar sker med en tyngre sopbil som inte kan köra på vägar med sämre bärighet. Vi kan därför behöva anvisa en annan hämtningsplats än tomtgräns för ett fåtal kunder.
När får jag mitt kärl?
Vår målsättning är att du ska få ditt kärl inom två veckor efter beställning.