Karlstadsenergi.se använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att surfa vidare godkänner du det.

Frågor och svar - FNI Villa

Här hittar du frågor och svar om vår tjänst FNI Villa.

Vad händer med dina förpackningar som vi samlar in?

Vi kör dina pappers- och plastförpackningar till de återvinningsentreprenörer som ansvarar för att förpackningarna materialåtervinns och blir till nya förpackningar.

Har ni testat tjänsten?

Ja. Under vintern och våren 2018 fick ett antal hushåll på Lorensberg testa att lägga sina pappers- och plastförpackningar i ett extra sopkärl vid sin tomt. Syftet var att minska mängden pappers- och plastförpackningar i restavfallet, alltså den vanliga soppåsen. Resultatet överträffade våra förväntningar! Mängden förpackningar i avfallet minskade kraftigt. En positiv bieffekt var också att det utsorterade matavfallet ökade vilket innebär att mer mat blir biogas.

Dessutom var reaktionerna på försöket så positiva att vi beslutat att erbjuda alla villaägare i Karlstad möjlighet att teckna sig för tjänsten. 

Var kan jag förvara mitt extrakärl?

Det avgör du själv – så länge kärlet står vid tomtgräns när kärlet ska tömmas. Vi erbjuder inte möjlighet till dragavstånd för tjänsten FNI Villa.

Vad står FNI Villa för?

FNI Villa står för fastighetsnära insamling vid din villa.

Slipper jag åka till återvinningsstationen nu?

Nej, du behöver fortfarande sortera ut dina glas- och metallförpackningar samt tidningar och lämna dessa på återvinningsstationen. Om du tecknar vårt FNI Villa kan vi dock lova att dina turer till återvinningsstationen blir betydligt färre.

Kan jag teckna tjänsten senare?

Det kan du göra. Men då kan det ta någon eller några månader innan vi kan börja att hämta dina förpackningar efter att du tecknat dig för tjänsten.

Kan jag få ett större kärl än ett tvåfackskärl på 240-liter?

Nej, inte till en början. Märker vi att efterfrågan är stor på ett större kärl kommer vi att, mot en extrakostnad, börja erbjuda tjänsten med ett större kärl.

Vilka har möjlighet att teckna sig för tjänsten?

Från slutet av november 2020 kan alla villakunder som har ett renhållningsabonnemang beställa tjänsten.

Får jag flytta skiljeväggen i kärlet och göra mer plats för pappersförpackningarna?

För att undvika att plastförpackningar fryser ska skiljeväggen vara placerad i mitten. Det är inte tillåtet att flytta skiljeväggen. 

Hur går jag för att säga upp tjänsten?

Du kontaktar vår kundservice på kundservice.energi@karlstad.se eller 054-540 71 00 och meddelar att du vill säga upp tjänsten. Uppsägningstiden är 30 dagar. Säger du upp tjänsten inom tre månader från startdatum tillkommer en kostnad för att vi hämtar in ditt kärl.

Fler frågor?

Har du fler frågor om tjäsnten FNI Villa är du alltid välkommen att kontakta kundservice på kundservice.energi@karlstad.se eller 054-540 71 00.

Tillbaka >