Karlstadsenergi.se använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att surfa vidare godkänner du det.

Frågor och svar - FNI Villa

Här hittar du frågor och svar om vårt renhållningsabonnemang FNI Villa.

Vad händer med dina förpackningar som vi samlar in?

Vi kör dina pappers- och plastförpackningar till de återvinningsentreprenörer som ansvarar för att förpackningarna materialåtervinns och blir till nya förpackningar.

Har ni testat abonnemanget?

Ja. Under vintern och våren 2018 fick ett antal hushåll på Lorensberg testa att lägga sina pappers- och plastförpackningar i ett extra sopkärl vid sin tomt. Syftet var att minska mängden pappers- och plastförpackningar i restavfallet, alltså den vanliga soppåsen. Resultatet överträffade våra förväntningar! Mängden förpackningar i avfallet minskade kraftigt. En positiv bieffekt var också att det utsorterade matavfallet ökade vilket innebär att mer mat blir biogas.

Dessutom var reaktionerna på försöket så positiva att vi beslutat att erbjuda alla villaägare i Karlstad möjlighet att teckna abonnemanget. 

Var kan jag förvara mitt extrakärl?

Det avgör du själv – så länge kärlet står vid tomtgräns när kärlet ska tömmas. Är kärlet placerat längre än fem meter från tomtgräns på tömningsdagen tillkommer en avgift för dragavstånd.

Vad står FNI Villa för?

FNI Villa står för fastighetsnära insamling vid din villa.

Slipper jag åka till återvinningsstationen nu?

Nej, du behöver fortfarande sortera ut dina glas- och metallförpackningar samt tidningar och lämna dessa på återvinningsstationen. Om du tecknar vårt FNI Villa-abonnemang kan vi dock lova att dina turer till återvinningsstationen blir betydligt färre.

Kan jag teckna abonnemanget senare?

Det kan du göra. Men då kan det ta någon eller några månader innan vi kan börja att hämta dina förpackningar efter att du tecknat abonnemanget.

Kan jag få ett större kärl än ett tvåfackskärl på 240-liter?

Nej, inte till en början. Märker vi att efterfrågan är stor på ett större kärl kommer vi att, mot en extrakostnad, börja erbjuda ett abonnemang med ett större kärl.

Varför får inte jag möjlighet att teckna abonnemanget?

Vi kommer preliminärt att rulla ut erbjudandet om FNI Villa under 2019 och 2020.

Planen är nu att de som ännu inte fått erbjudandet om att teckna abonnemanget ska få det före och efter sommaren 2020. Rådande coronasituationen gör att den tidplanen kan komma att ändras.

Tidigare har vi kommunicerat en mer utdragen tidplan med vi har beslutat att snabba på utrullningen.

Får jag flytta skiljeväggen i kärlet och göra mer plats för pappersförpackningarna?

För att undvika att plastförpackningar fryser fast ser vi helst att skiljeväggen är placerad i mitten. Om du flyttar skiljeväggen och dina plastförpackningar fryser fast i kärlet kommer vi inte ta loss plastförpackningarna.

Hur går jag för att säga upp abonnemanget?

Du kontaktar vår kundservice på kundservice.energi@karlstad.se eller 054-540 71 00 och meddelar att du vill säga upp abonnemanget. Uppsägningstiden är 30 dagar. Säger du upp abonnemanget inom tre månader från startdatum tillkommer en kostnad för att vi hämtar in ditt kärl.

Fler frågor?

Har du fler frågor om vårt abonnemang FNI Villa är du alltid välkommen att kontakta kundservice på kundservice.energi@karlstad.se eller 054-540 71 00.

Tillbaka >